Az
irigység tüze
Olvasmány: Jak
4:1-6
"A szeretet nem irigykedik" 1Kor 13:4
- Miért veszélyes az irigység?
Képzeljük
el, hogy a lakásunkban egyszer csak azt vesszük észre, hogy a kályha közelében
apró lángnyelvek jelennek meg a függönyön vagy a szőnyeg szélén. Mit tennének
ebben a helyzetben? Megvonnánk a vállunkat és azt mondanánk, hogy ezek csak
apró kis lángok, nem érdemes velük foglalkozni, mert egy kis tűz úgysem árthat
a háznak? Tétlenül várakoznánk és néznénk, ahogy a lángok terjednek és
növekednek? Természetesen nem ezt tennénk, hanem azonnal cselekednénk, és
megpróbálnánk a lángokat eloltani. Normális ember semmiképpen nem hagyná a
lángokat elterjedni a lakásában és nem nézné tétlenül, ahogy a tűz mindent
elemészt. Miért nem? Azért, mert
mindenki tudja, hogy a tűzzel játszani nem lehet, az apró kis lángból nagyon
gyorsan hatalmas tűz lehet.
Ugyanez elmondható a szívükről is. A
szívünkben fellobbanó kis tüzekre is figyelnünk kell, mert ha magára hagyjuk,
emésztő lánggá válhat és mindent elpusztíthat. Mi is ez a szívünkben fellobbanó
tűz? Salamon király így nevezi meg: "legyőzhetetlen
a szenvedély, akár a sír. Úgy lobog, mint a lobogó tűz, mint az ÚRnak lángja."
(Én
8:6).
Más fordításban így hangzik ez a mondat:"könyörtelen a féltés, mint
az alvilág, a szikrája izzó, tüzes szikra." A "féltés", vagyis a féltékenység,
az irigység olyan, mint a szikra, amit ha idejében nem fékeznek meg, hatalmas
tüzet okozhat. Jakab apostol így ír a nyelv bűneiről: "Ugyanígy a nyelv is milyen
kicsi testrész, mégis nagy dolgokkal kérkedik. Íme, egy parányi tűz milyen nagy
erdőt felgyújthat: a nyelv is tűz, a gonoszság egész világa. Olyan a nyelv
tagjaink között, hogy egész testünket beszennyezi, és lángba borítja egész
életünket, miközben maga is lángba borul a gyehenna tüzétől." (Jak
3:5-6). A zabolátlan irigység,
féltékenység semmiképpen nem egyeztethető össze a szeretettel, ezért mondja Pál
is: "a
szeretet nem irigykedik" (1Kor 13:4).
Gondoljunk
például József történetére. József az apja kedvence, akit megkülönböztetett
szeretettel vesz körül: "ezért tarka ruhát csináltatott neki."
(1Móz 37:3). Az apai kényeztetés és kivételezés azonban kiváltja a
testvérek irigységét és haragját: "Amikor testvérei látták, hogy apjuk
jobban szereti őt minden testvérénél, úgy meggyűlölték, hogy egy jó szót sem
tudtak hozzá szólni." (1Móz 37:4). Ráadásul József még a
különleges álmaival is eldicsekszik a testvérei előtt: "Ezért féltékenykedni
kezdtek rá a testvérei." (1Móz 37:11). A féltékenység és az
irigység pedig oda vezet, hogy Józsefet a testvérei egy kiszáradt kútba dobják
bele. József rabszolga lesz Egyiptomban, apja pedig azt gondolja, hogy
legkedvesebb fia halott. Mindez irigységből történt.
Thomas
Mann: "József és testvérei" c. regényében nagyon találóan és
szemléletesen írja le milyen is az irigység. Az író az egyik fejezetben azt a
pillanatot jeleníti meg, amikor József kimegy a mezőre a nyájat őrző
testvéreihez és eléjük áll:
"Igen,
igen, üdvözlet, testvérek! – szólalt meg József hangja, s a fiú elébük lépett.
– Hihettek szemeteknek, kedveseim! Én jöttem atyám helyett, Hulda, a szamár
hátán, hogy számot adjatok nekem, és hogy... – zavarodottan akadt el. A
testvérek ott ültek szótlanul és mozdulatlanul, s rámeredtek félelmetes,
elvarázsolt csoportozatban. Amint azonban ott ültek, jóllehet nem volt sem
napkelte, sem napnyugta, amely arcukat megfesthette volna, ezek az arcok oly
vörösek lettek, mint a fák csavaros törzsének háta, vörösek, mint a sivatag,
sötétvörösek, mint a csillag az égen, és szemük mintha nyomban vért fröcskölt
volna. József hátralépett. Ekkor dörgedelmes üvöltés harsant föl, az ikrek
bikabőgése megreszkettette a beleket, s elnyújtott kiáltással, mely mintha egy
fojtogatott torokból tört volna föl, s a düh, a gyűlölet és a fölszabadulás
kétségbeesetten ujjongó "ah"-jával ugrott föl mind a tíz, vad
egyszerre-szökkenéssel, s a fiúra rontott. Ráestek, mint kiéhezett farkasfalka
a zsákmányra, vérbe vakult vágyuk nem ismert megállást és megfontolást, úgy
látszott, mintha legalább tizennégy részre akarnák tépni. Lelküknek mélyén
csakugyan ez az ösztön volt most az uralkodó: tépni, széttépni, letépni!"
Max Lucado: "Ahogy
szeretni érdemes" c. könyve alapján (KIA, Budapest 2015)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése