A csipkedési rangsor.
Olvasmány: Mt
23:5-12
"A szeretet ... nem kérkedik, nem
fuvalkodik fel" 1Kor 13:4
- A csipkedési rangsor.
Talán
már mindnyájan hallottuk ezt a kifejezést: "Csipkedési rangsor". A
fogalmat norvég természettudósok találták ki. A baromfiudvar kasztrendszerét
tanulmányozva a kutatók észrevették, hogy egy sajátos hierarchia uralkodik az
állatok között. Ha megszámoljuk, hányszor adnak és kapnak az egyes tyúkok
csípéseket, akkor ebben egy rangsort fedezhetünk fel. A ragsor csúcsán levő
alfa egyed mindenkit csipked, de őt senki, a legalul levő ómega egyedet viszont
mindenki csipkedi. A többiek pedig
valahol a kettő között helyezkednek el. De valahogy így van ez az emberek
világában is. Mindnyájan értjük és ismerjük ezt a rendszert. A csipkedési
rangsor hozzátartozik az élethez. Az óvodában, az iskolában, a munkahelyen,
mindenhol megvan ez a csipkedési rangsor. Persze az is igaz, hogy tudnunk kell,
ki miért felelős. A rangsorok pedig tisztázzák a szerepünket. A probléma
igazából nem is a rangsorral, a szerepünkkel, vagy a helyzetünkkel van, hanem a
csipkedéssel.
Gyermekkoromban a nyári
szünet ideje alatt az volt a feladatom, hogy vigyáznom kellett a kiscsirkékre,
nehogy a macska vagy a kutya kárt tegyen bennük. Így jól megfigyelhettem, hogy
ha volt egy beteg vagy sérült csirke a többi között, akkor a nagyobbak és
erősebbek mind ezt az egyet ütötték-vágták. Első alkalommal, amikor ezt láttam
szaladtam a szüleimhez és felháborodottan elpanaszoltam a csirkék
kegyetlenségét. De a szüleim közölték, hogy ilyenek a tyúkok. Ha az egyik
gyengébb vagy beteg, a többi halára csípi.
Isten
azonban azt mondja nekünk, hogy az emberek világában ennek nem kellene így
lennie. Az emberi kapcsolatokban nincs helye a baromfiudvar csipkedési
rangsorának: "A szeretet ... nem kérkedik, nem fuvalkodik fel." (1Kor 13:4).
Jézus
nem tűri meg tanítványai között a csipkedési rangsort. Saját korának vallási
vezetőiről, ún. "alfa egyedeiről" ironikus képet fest: "Mindent
csak azért tesznek, hogy lássák az emberek: megszélesítik imaszíjaikat, és megnagyobbítják
ruhabojtjaikat; a lakomákon az asztalfőn és a zsinagógákban a főhelyeken
szeretnek ülni; szeretik, ha köszöntik őket a tereken, és ha mesternek
szólítják őket." (Mt 23:5-7).
Jézus
leleplezi és elzavarja a gyülekezet fő szárnyasait, akik a létra tetején
telepszenek meg. A farizeusok és írástudók a "lelki" létra tetején
állónak gondolták magukat, szívesen kérkedtek címeikkel, rangjukkal, kegyes
öltözetükkel, a zsinagógában a fő helyeken való ülőhelyükkel. Jézus azonban nem
híve az ilyesminek. Miképpen tudnánk másokra odafigyelni, másokat szeretni, ha
tekintetünk folyton csak önmagunkon csüng, a gondolkodásunk, szívünk
középpontjában az önzés áll. Vallásos, hívő emberként hogyan tudnánk Istenre
mutatni, ha folyton csak magunkra mutatunk, ha Isten helyett magunkat toljuk
előtérbe? Jézusnál nincs helye a baromfiudvar erőszak szülte hierarchiájának,
mert a "szeretet ... nem kérkedik, nem fuvalkodik fel." (1Kor 13:4).
Max Lucado: "Ahogy
szeretni érdemes" c. könyve alapján (KIA, Budapest 2015)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése